ALOHA Mentalna aritmetika je program u koji se djeca mogu upisati od navršene 4 do navršenih 13 godina. Pojam “mentalna aritmetika” možda zvuči kao nekakva supermoć ili znanstvena fantastika, no zapravo se radi isključivo o znanosti. U ovom tekstu ćemo demistificirati vještinu mentalne aritmetike ili mentalnog računanja te objasniti zašto je upravo mentalna aritmetika idealna aktivnost za dječji mozak u razvoju.
Mentalna aritmetike je u suštini računanje u glavi. To je izvođenje aritmetičkih ili računskih operacija bez fizičkih pomagala poput olovke, papira, prstiju, kalkulatora ili abakusa. Iako je prema ovoj definiciji mentalna aritmetika vrlo širok pojam, fokus ALOHA programa je na vizualizaciji abakusa za rješavanje računskih operacija. Prednosti vizualizacije prilikom računanja za razvoj dječjeg mozga su ogromne i u nastavku ovog teksta ćete saznati zašto.
Koristi mentalne aritmetike proizlaze iz dva ključna znanstvena otkrića iz područja psihologije i neuroedukacije. Prvo otkriće je da se u ljudskom mozgu od rođenja do otprilike navršenih 18 godina događa proces intenzivne sinaptogeneze.
Sinaptogeneza je proces stvaranja neuronskih veza u mozgu – zapravo građenje strukture mozga. Naš mozak se razvija i mijenja dok god smo živi, no period od rođenja do navršenih 18 godina je ključan jer se upravo tada definira i do 90% strukture mozga. U tom periodu razvoja je ljudski mozak najviše podložan promjenama i upravo zato djeca mogu puno brže savladati neka nova znanja ili recimo naučiti novi jezik nego što to mogu odrasli ljudi. Ljudski mozak se razvija, prilagođava i gradi sukladno onome za što ga koristimo.
Drugo ključno otkriće je da je naš mozak podijeljen u dvije polutke ili hemisfere, lijevu i desnu i da svaka polutka ima svoju ulogu. Naravno da je ljudski mozak uvijek aktivan, ali određene aktivnosti koje izvodimo će više aktivirati pojedine dijelove mozga.
Znanstvena istaživanja pokazala su da je lijeva polutka mozga analitička. To znači da će se lijeva moždana polutka puno jače aktivirati kod aktivnosti kao što su računanje ili pamćenje velikog broja činjenica. U školi su to predmeti poput matematike, fizike, kemije, biologije ili povijesti.
Desna polutka je kreativna. Ona se jače aktivira kod aktivnosti koje zahtjevaju vizualizaciju i maštanje. U školi su to predmeti poput likovnog, glazbenog te prilikom pisanja kreativnih priča ili sastavaka.
Problem je što postoji mali broj aktivnosti kojima možemo istovremeno i pravilno aktivirati obje moždane polutke kako bi izvukli najveću korist za razvoj dječjeg mozga u ovoj ključnoj dobi intenzivne sinaptogeneze. Upravo tu nastupa naš abakus – kao most pomoću kojeg dolazimo do takve aktivacije mozga.
Saznali smo da period intenzivne sinaptogeneze u najranijoj dobi trebamo maksimalno iskoristiti jer se tada definira struktura mozga. Također smo saznali da trebamo istovremeno aktivirati obje moždane polutke kako bi stvorili što veći broj sinapsi – neuronskih veza u mozgu. Ostalo je pitanje kako ćemo to postići i odgovor se pojavio upravo u obliku abakusa.
Abakus je jedna od najstarijih sprava za računanje, a mi ga često zovemo i najstarijim računalom. Ljudi ga koriste već tisućama godina kako bi izvodili računske operacije pomicanjem kuglica i primjenjivanjem određenih pravila.
Cijeli ALOHA program je strukturiran tako da djeca sustavno, malo pomalo i bez velikog pritiska uče i vježbaju operacije na abakusu uz određena pravila i pokrete. Djeca će stoga na jednoj razini programa riješiti mnogo zadataka i to gradivo će im s vremenom postati automatizam.
Rezultat takve aktivacije mozga je stvaranje većeg broja sinapsi ili neuronskih veza i u konačnici izgradnja jače moždane podloge za cijeli život. Mentalna aritmetika za nas nije vještina koju učimo djecu tako da oni mogu izračunati što više zadataka u što manje vremena, već je to aktivnost koja nam omogućuje da im razvijemo mozak na optimalan način. Budući da stvaramo jaču moždanu podlogu, koristi ALOHA programa su sveobuhvatne – čime god se dijete odluči baviti u budućnosti, jednostavno će imati više neurona na raspolaganju.
Ovakav pristup računanju kroz igru je djeci izrazito zabavan, no ALOHA program uključuje puno više od samog računanja.
Saznajte što se sve radi na jednom satu ALOHA Mentalne aritmetike te kako kroz igru razvijamo pažnju, koncentraciju, prostornu orijentaciju, pa čak i fotografsko pamćenje!
Program se grana na dvije odvojene cjeline, ovisno o dobi djece prilikom upisa: Tiny Tots za predškolarce od navršene četiri godine i Kids za školarce. I Kids i Tiny Tots programi se najčešće održavaju jednom tjedno po 2 sata (120 minuta), a ponekad dva puta tjedno po 1 sat (60 minuta). Jedan stupanj traje 14 tjedana (28 radnih sati). Nakon što se obradi gradivo stupnja, slijedi ponavljanje i završni ispit te dodjela diploma uz proslavu s grickalicama i slatkišima!
Saznajte što sve radimo na jednom satu nastave.
Bitno je napomenuti i da je glavna razlike između Tiny Tots i Kids programa u pristupu poduci, koji je u potpunosti prilagođen dobi djece.