Igre za djecu – veliki vodič kroz najzabavnije igre!
Uz matematičke aktivnosti i računanje na abakusu, neizostavni dio ALOHA mentalne aritmetike su naše edukativne igre. U ovom vodiču ćemo vam po prvi put otkriti neke edukativne igre za djecu na kojima naš međunarodni tim pedagoga i psihologa sustavno radi već 30 godina.
Imamo izbor od preko 100 različitih igara koje su našim učenicima izrazito zabavne, a imaju i razne prikrivene koristi – pospješuju razvoj mozga, povećavaju kapacitet dugoročnog i kratkoročnog pamćenja te razvijaju prostornu orijentaciju i finu motoriku. Učenje kroz igru, ima li nešto bolje?
U ovom vodiču naći ćete najbolje igre za djecu – od dobro poznatih starih klasika i njihovih “modernijih” verzija, sve do potpuno novih kreativnih igara s kojima se dosad možda niste susreli.
Igre smo podijelili u nekoliko kategorija: one koje možete igrati kada želite izaći s mališanima u prirodu i uživati u lijepom vremenu, igre koje se mogu igrati u zatvorenom prostoru, igre koje dijete može samostalno igrati, one u kojima možete sudjelovati vi, a da pritom ne bude zabavno samo djetetu, već i vama, i za kraj, one igre koje će djetetu pružiti puno veće benefite od puke zabave, a to su edukativne igre.
Igre koje su po svojoj naravi kompetitivne, natjecateljske, i imaju samo jednog pobjednika – odlična su lekcija za život. Djeca će se u životu sigurno susresti s porazom, dobro je da nauče da je to sastavni dio života, da i najbolji sportaši ponekad gube. U ALOHA programu imamo načelo: Nema pogreške, to je samo povratna informacija i mjesto gdje najviše možemo rasti!
1. IGRE KOJE SE IGRAJU U ZATVORENOM
3. IGRE KOJE DIJETE MOŽE SAMOSTALNO IGRATI
4. IGRE S RODITELJIMA I PRIJATELJIMA
1. Igre za djecu koje se igraju u zatvorenom
U ovoj ćete kategoriji pronaći igre za djecu koje su idealne za dane kada želite ostati doma. Svaka je zaista jednostavna za igrati, djeca će s njima sigurno zabaviti, a pritom će i trenirati svoje moždane vijuge i steći jopš poneku vještinu.
Što se pojavilo/što je nestalo? ALOHA Igra
Potreban materijal: papir, olovka, gumica ili računalo.
Ova izrazito jednostavna igra djeci pruža mnoge koristi: povećava kapacitet kratkoročnog i dugoročnog pamćenja, poboljšava fokus i koncentraciju, te im omogućuje da što brže primijete detalje. Mi čak volimo reći da ovom igrom razvijamo fotografsko pamćenje!
Ovu igru možete isprobati u sklopu naše besplatne video radionice.
1. Na komad papira nacrtajte jednostavan crtež poput kućice s dimnjakom, ogradom i drvetom u dvorištu
2. Recite djetetu da dobro promotri crtež i zapamti što više detalja
3. Zatim, recite djetetu da zaklopi oči, a vi za to vrijeme napravite jednu očitu, lagano uočljivu promjenu na slici: primjerice, dodajte dim iznad dimnjaka
4. Recite djetetu da otvori oči i pitajte može li primijetiti razliku
5. Ako vaši mališani primijete razliku, recite im da ponovo zatvore oči ali da će ovaj put morati primijetiti dvije razlike: dodajte kvaku na vrata i pticu na nebo dok oni žmire
6. Ponavljajte vježbu i svaki put napravite jednu razliku više: Ovaj put smo dodali zavjesee na prozore, ali smo zato obrisali dim i jednu prečku ograde
Vaše dijete će svaki put napredovati i raditi na svom kapacitetu memorije na zabavan način!
Skrivača
Stari klasik koji je zabavan i dan danas 🙂 Može se igrati unutra ili vani, uvijek je uzbudljivo i potiče kreativnost kod skrivanja te vještine percepcije i aktivnog slušanja kod traženja suigrača. No, postavite osnovna pravila radi dječje sigurnosti.
Što je u ruksaku? ALOHA Igra
Potreban materijal: ruksak, nekoliko manjih predmeta iz svakodnevnog života, papir, olovka.
U ovoj igri vježbamo taktilne vještine, vizualizaciju, senzornu integraciju, i još mnogo vještina.
1. Stavite nekoliko predmeta zanimljivog oblika u ruksak, ali da vaši mališani ne znaju o kojim se predmetima radi
2. Recite im da, bez gledanja u ruksak, rukom opipaju predmete i pokušaju odgonetnuti o kojim se stvarima radi. Vrijeme im možete ograničiti ovisno o uzrastu i broju predmeta (5 – 60 sekundi)
3. Recite mališanima da nacrtaju predmete koje misle da su napipali u ruksaku, ili da jednostavno kažu o kojim se predmetima radi
4. Vježbu možete ponavljati koliko god puta želite, a možete ju učiniti izazovnijom tako da dodajete više predmeta, stavljate predmete koje je teže prepoznati, ili pak smanjite vrijeme za odgonetnuti predmete
Zanimljivo, zar ne?
Pod je lava
Ovu igru mališani uvijek vole, a za nju ste sigurno i čuli. Cilj je kretati se, a pritom ne dotaknuti “lavu” – to može biti pod, parket, tepih, što god odredite. Postoji više varijacija ove igre, a evo i malo inspiracije 🙂
Naravno, sigurnost djece na prvom je mjestu, zato moramo odrediti neka pravila.
Idem na put i u svoju torbu stavljam… ALOHA igra
Ovom igrom također vježbamo vizualizaciju, usredotočenost i koncentraciju, ali najviše radimo na kapacitetu dugoročnog i kratkoročnog pamćenja djece, te na balansiranom razvoju moždanih polutki.
Nije potreban nikakav dodatni materijal, ovo je idealna igra za duge vožnje ili kao usputna aktivnost!
1. Smislite neko odredište na koje ćete “otputovati”, primjerice na skijanje
2. Započnite rečenicu s “Idem na skijanje i u svoju torbu stavljam…” te dodajte jedan predmet koji ćete ponijeti. Možemo početi sa skijama
3. Sad su mališani na redu. Oni moraju ponoviti što ste vi stavili u torbu te dodati još jedan predmet. Tako bi njihova rečenica glasila “Idem na skijanje i u svoju torbu stavljam skije i skafander.”
4. Zatim je ponovo red na vama. Ovaj put možete reći “Idem na skijanje i u svoju torbu stavljam skije, skafander i termosicu.”
5. Naizmjence zajedno s mališanima dodajte stvari u imaginarnu torbu dok god mogu nabrojati sve što ćete ponijeti. Ovisno o uzrastu djece možete tražiti da pamte i redoslijed predmeta.
Vježbu možete ponoviti koliko god puta želite, a svaki put možete odabrati neko drugo odredište – idemo na more, kod bake, u kazalište, ili čak na Mars!
I nemojte se začuditi ako djeca budu pobjednici, njihovi su mozgovi čudesni!
Dvadeset pitanja
Ova igra vrlo je jednostavna za igrati, a pomaže pri razvoju komunikacijskih vještina kod djece. Igra se na način da odaberete jedan predmet, životinju, biljku, a dijete ima 20 pitanja da pogodi o čemu se točno radi. Pitanja se obično moraju postavljati tako da odgovor bude “da” ili “ne”, ali to nije potrebno ako se radi o maloj djeci.
Prošireni križić kružić
Ovo je varijacija na još jedan klasik. Za razliku obične verzije gdje je potrebno povezati 3 ista simbola unutar 9 polja, ova verzija nema ograničenja! Upravo zato je izuzetno dobra za vježbanje kombinatorike i logičkog razmišljanja.
1. Odredite broj istih simbola koji treba povezati (obično 5 ili 4) te odaberite svoj simbol – križić, kružić, ili nešto sasvim novo
2. Uzmite veliki papir s kockicama – ovo će biti vaše “bojište” 🙂
3. Igrači naizmjenično stavljaju po jedan simbol na bojište
4. Simbol možete staviti bilo gdje na bojište u bilo kojem trenutku, a cilj je povezati dogovoreni broj simbola vodoravno, okomito, ili pak dijagonalno
2. Igre za djecu koje se igraju vani – svježi zrak je presudan za naš mozak!
U nastavku su neke igre za djecu koje možete igrati kada želite iskoristiti sunčan dan i s djetetom idete u šetnju ili na izlet. Ako se prikladno obučete i opremite, ni kiša ni hladnoća neće vam nauditi! Šumski vrtići, gdje djeca cijelo vrijeme borave vani, pravi su hit!
Lov na blago
Lov na blago jedna je od onih igara koja je djeci uvijek zabavna. Pritom, igru je lako organizirati, nemate gotovo nikakvih troškova, budući da možete koristiti one predmete koje već imate doma. Jedan od načina na koji možete igrati ovu igru je da prije nego što s djetetom krenete u šetnju, napravite popis s različitim stvarima koje tijekom šetnje treba prikupiti ili uočiti. To može biti određeno lišće, kamenčići određenih oblika ili boja te ostalih stvari koje se mogu naći u prirodi, poput češera, lješnjaka, grančica raznih duljina ili cvijeća. U ovoj igri kreativnosti nema kraja, a možete napraviti i tematske verzije; npr. božićni ili uskršnji lov na blago ili lov na blago u kojem se traže predmeti samo one boje koju vi odredite.
Također, OVDJE možete preuzeti popis za vaš sljedeći lov na blago kojeg možete isprintati za sljedeću šetnju s mališanima 🙂
Lovice
Jedna osoba lovi, ostali bježe. Trebamo li dalje? 🙂
Crna kraljica
Sljedeći klasik je crna kraljica. Pravila sigurno znate, no evo ih za svaki slučaj: odrede se start i cilj, na start stanu igrači, a na cilj crna kraljica, okrene im leđa te svaku rundu govori: “Crna kraljica, jen’, dva, tri!”. Za to vrijeme igrači se pokušavaju približiti cilju, a ako je crna kraljica uočila da se nakon rečenice miču, vraća ih na početak. Prvi igrač koji dotakne crnu kraljicu je pobjednik te je u idućoj rundi taj igrač crna kraljica.
Tronoga utrka
Tronoga utrka sigurno će nasmijati djecu, a i vas. Postoji više varijacija – noge dvaju suigrača možete zavezati špagicom, a možete koristiti i vreću, tako da jedan igrač u nju stavi desnu nogu, a drugi lijevu.
Twister
Za igranje Twistera vam ne treba službeni Twister iz dućana. Polja možete nacrtati kredom u boji na igralištu ili sprejem u različitim bojama na livadi (naravno, neka sprej ne bude štetan za prirodu). Ovo je odličan način da mališani izbace višak energije, vježbaju svoje motoričke sposobnosti, ali i da se zajedno nasmijete, budući da twister često rezultira smijehom i svakakvim ludim pozama.
Nespretna olimpijada
Tijekom sljedećeg roštilja, izleta u prirodu ili dječjeg rođendana na otvorenom možete organizirati nespretnu olimpijadu, odnosno napraviti poligon s preprekama ili smiješnim utrkama. U olimpijadu možete uključiti i gore navedenu tronogu utrku, utrku u skakanju u krumpirovoj vreći, utrka s prenošenjem jajeta u žlici… Što neobičniji zadatak, to će biti više smijeha – tako da budite kreativni! No, ako vam ponestane ideja – evo male pomoći.
3. Igre za djecu koje mogu samostalno igrati
Kada se dijete igra samo, ono uči kako da se samo zabavi, unapređuje svoju maštu te postaje samostalnije. Uz to, samostalna igra pozitivno utječe na osjećaj smirenosti i sigurnosti.
A budimo iskreni, svakom roditelju ponekad dobro dođe pauza i pola sata vremena za sebe 🙂
Pravljenje kolaža od narezanog časopisa/novina
Ukoliko imate kod kuće stare časopise ili novine, bacite se na recikliranje. Potaknite maštu svog djeteta pravljenjem kolaža – sigurno će nastati zanimljive kreacije koje kasnije možete i uokviriti.
Crtanje rukama
Tko je rekao da su za crtanje potrebni kistovi? Slikanje rukama sjajno je za razvijanje fine motorike, djeluje umirujuće te promovira kognitivni razvoj. Naravno, zaštitite prostor u kojem će dijete crtati tako da ne dođe do raznih fleka te otisaka prstiju i ruku po namještaju.
Memory
Igranje memoryja ne pospješuje samo pamćenje i koncentraciju, već i trenira naše “oko za detalje”. Ako su mališanima dosadile memory kartice koje već imate, a imate vremena i volje, uvijek možete napraviti i svoje zajedno s njima!
Puzzle
Puzzle također pospješuju koncentraciju, logičko razmišljanje ali i finu motoriku, orijentaciju u prostoru te općeniti kognitivni razvoj.
Lego kockice
Lego kockice su mališanima uvijek zabavne, a pomažu pri razvoju fine motorike, kritičkog razmišljanja i prostorne orijentacije. Od legića uvijek nastanu zanimljive kreacije, a ako nemate ideja za nove, možete si isprintati i ovaj kalendar s 30 raznih lego izazova. Lego majstori sigurno će se snaći u inženjerskim zanimanjima i STEAM vještinama. Da, STEAM – A je za “art”, umjetnost! A STEM označava “science, technology, engineering and math”. Kad tome dodamo umjetnost, dodali smo i kreativnost i osobni izražaj, nužne za holistički razvoj djece.
Baloni
Svi vole balone, zar ne? Mališani se s balonima mogu igrati na svakojake načine, a ovu igru možete igrati zajedno s njima. Primjerice, cilj igre može biti da svi baloni budu u zraku, a možete otići i korak dalje te obilježiti određen dio stana ili namještaja koji niti baloni niti igrači ne smiju dotaknuti. Na primjer, uvedite pravilo da je tepih “lava” i na njega se ne smije stati.
Zatim mališani oprezno trče od balona do balona i udaraju ih tako da polete što više u zrak. Pokušajte izdržati što duže bez da ijedan balon dotakne pod! Tome možete dodati i prikladnu glazbu za cjeloviti doživljaj.
4. Igre za djecu s roditeljima i prijateljima
Igre za djecu i roditelje su uvijek dobra ideja. Kroz igru s vama ili prijateljima dijete razvija svoje društvene i komunikacijske vještine, a u nastavku donosimo nama najdraže igre koje su stvorene baš za to. Ne zaboravimo – komunikacija gradi odnose!
Pantomima
Igranje pantomime potiče djetetovu kreativnost te razmišljanje izvan okvira. Uz to, sigurno ćete se i zajedno nasmijati 🙂
Misterij ALOHA igra
Ovo je jedna od igara koju naši mališani na ALOHA nastavi jako vole. Pomoću ove igre za djecu radimo na logičkom razmišljanju i perceptivnosti – jačamo sva osjetila.
1. Jedno dijete je “detektiv”, a netko drugi je “enigma”.
2. Enigma upravlja ostalim igračima na različite načine, a detektiv mora pogoditi tko je od ostale djece enigma.
Postoje dvije verzije ove igre:
a) Djeca sjede na podu i drže se za ruke. Enigma stisne ruku jednog od mališana koji sjedi do njega, koji stisne ruku sljedećeg, i tako u krug. Enigma može mijenjati smjer u bilo kojem trenutku pomoću unaprijed dogovorenog signala. Detektiv mora pogoditi koji učenik je enigma.
b) Enigma ‘’začara’’ drugu djecu tako da ih pogleda i trepne, a ‘’začarano’’ dijete mora spustiti glavu. Detektiv mora pogoditi koji učenik je enigma.
Slikari i mimičari ALOHA igra
Igrom slikara i mimičara radimo na kreativnosti, perceptivnosti te grafomotorici.
Potreban materijal: olovka, papir
1. Djeca se podijele u dva tima. Jedna grupa će crtati, a druga će biti mimičari.
2. Mimičari će opisivat razne predmete koristeći samo mimiku.
3. Svako dijete iz grupe slikara će na svoj papir nacrtati ono što misle da mimičari pokazuju.
4. Kasnije će međusobno provjeriti podudara li se crtež s onime što su mimičari pokretima tijela pokušali dočarati. Nakon prvog kruga, timovi mijenjaju uloge.
Timovi dobivaju po jedan bod za svaki uspješan crtež.
Primjer: šalica kave.
Mimičar gestom i mimikom mora prikazati kako nešto pije iz šalice, a zatim i nekako prenijeti da se radi upravo o kavi, a ne nekom drugom napitku.
Kinetički pijesak
Kinetički pijesak mališanima pruža bogato senzorno iskustvo te ih uči finoj motorici. Također, pozitivno utječe na razvoj komunikacijskih i društvenih vještina, budući da pri zajedničkom igranju (bilo s vama ili prijateljima) dijete opisuje što želi izgraditi.
Mi smo detektivi! ALOHA igra
Igre za djecu poput ove su odlične za poboljšanje koncentracije, memorije i primjećivanja detalja, a trenira i fotografsko pamćenje.
1. Djeca se podijele u dvije grupe – prva grupa stane u red, a druga grupa promatra i pamti detalje svojih prijatelja u redu (na primjer: frizura, odjeća, naočale, cipele, kape, narukvice…)
2. Nakon jedne minute, prva grupa izlazi iz prostorije ili se sakriva te međusobno razmjenjuju komade odjeće (na primjer, jakne ili kape) ili modne dodatke.
3. Druga grupa zatim treba primijetiti koji su predmeti razmijenjeni. Za svaki točan odgovor tim osvaja bodove. Ova igra može se igrati u raznim kombinacijama timova – s više ili manje članova.
Pravljenje robota/kuće za lutke od predmeta koje već imate doma
Kuću za lutke ili robota možete napraviti od bilo čega, a super stvar je da možete koristiti predmete koje već imate doma – papir, karton, stare police za konstrukciju kuće, čačkalice, pakiranja od bombona ili čepove od boca za namještaj. Dajte svojoj i djetetovoj mašti na volju, a evo i par savjeta!
5. Edukativne igre za djecu
U ovoj kategoriji ćete pronaći igre za djecu čija je glavna zadaća poboljšati određene vještine djeteta, poput kreativnosti, kritičkog i apstraktnog razmišljanja, prostorne orijentacije, fine motorike, pažnje, koncentracije, pamćenja…
Šah
Ova dobro poznata igra poboljšava koncentraciju i pamćenje te razvija kreativnost, kritičko razmišljanje a pozitivno utječe i na matematičke sposobnosti.
Okreni crtež ALOHA igra
Kroz ovu igru dijete razvija svoju prostornu orijentaciju i apstraktno razmišljanje, a igra se tako da nacrtamo nešto na papir, poput rakete koja odlazi u svemir. Potom dijete mora vizualizirati crtež i precrtati ga zrcalno, raketu kako se spušta iz svemira.
Nauči vizualizirati ALOHA igra
U ovoj igri učimo vizualizirati i logički i kreativno povezivati naoko nepovezane pojmove. Cilj igre je da dijete zapamti 10 riječi koje ćete mu reći.
1. Igru započnite tako da kažete 10 riječi. Na primjer: kiša, sreća, djed, nebo, slova, trgovina, Afrika, žlica, putovanje, glazba.
2. Tražite da dijete ponovi što više riječi (djeca obično zapamte od 3 do 5 riječi).
3. Zatim im recite da idući put zatvore oči i vizualiziraju riječi koje govorite. Primjerice da zamisle svoj “film u glavi” – nasmijanog djeda koji na leđima ima putnu torbu s natpisom, sjedi u pustinji ispred trgovine te žlicom udara po bubnju dok po njemu s neba pada kiša.
4. Putem ovakve asocijacije i vizualizacije će djeca pamtiti više – u ovoj rečenici (ili slici) se skrivaju sve riječi koje ste naveli!
5. Kad nauče ovu tehniku, pročitajte im 10 novih riječi i neka oni sami smisle sliku koja će im pomoći da se prisjete što više riječi.
6. Neka nacrtaju tu sliku, često ispadne urnebesno 🙂
Izbaci uljeza
Odaberite 4 ili 5 pojmova iz specifične kategorije te među njih umetnite jedan pojam koji ne pripada toj kategoriji. Igra započinje tako pitate dijete kojoj kategoriji pojmovi pripadaju, na primjer: vilica, žlica, nož, olovka, tanjur (pribor za jelo); stol, stolica, hlače, ormar (namještaj).
Kategorije mogu biti razne, primjerice životinje, ptice, insekti, vozila, glazbeni instrumenti…
Nakon što dijete imenuje kategoriju kojoj pripadaju izgovoreni pojmovi, mora prepoznati koji od pojmova ne pripada u tu kategoriju.
Dirigent i orkestar ALOHA igra
Ova igra najbolja je za ekipno igranje, što više to bolje! Na ovaj način vježbamo vještine percepcije i zapažanja.
1. Jedno dijete napusti prostoriju, a netko drugi iz skupine ima ulogu dirigenta.
2. Dijete koje je napustilo prostoriju treba saznati tko je iz skupine dirigent.
3. Preostala djeca, odnosno orkestar, uključujući dirigenta staju u krug, a dijete koje pogađa staje u sredinu i gleda oko sebe.
4. Potom, dirigent počinje imitirati sviranje nekog instrumenta, poput gitare. Orkestar ga prati i također imitira sviranje gitare.
5. Dok dijete koje pogađa ne gleda, dirigent počinje imitirati sviranje nekog drugog instrumenta, na primjer violine, a orkestar ga ponovo prati.
6. Dijete za kojeg se otkrije da je dirigent je sljedeći koji mora napustiti prostoriju i kasnije pogađati tko je novi dirigent.